zondag 26 november 2023

Junk rules

In onze standaard Exchange Online-omgeving kwamen alle externe e-mails onterecht in de map ‘ongewenste e-mail’ terecht. Er waren geen bijzondere instellingen actief, dus de oorzaak was niet direct zichtbaar.

Na grondig onderzoek vond ik geen duidelijke aanwijzingen. Op elk bericht stond de melding: "Dit bericht is geïdentificeerd als ongewenste e-mail. Het bericht is geen spam." Ook een controle van de messageheader leverde geen spamscore op.

Uiteindelijk bleek de boosdoener een verborgen mailregel te zijn, die alleen via PowerShell te achterhalen was.

[PS] C:\WINDOWS\system32>Get-InboxRule -Mailbox mailbox@domein.nl -IncludeHidden

Name             Enabled Priority RuleIdentity

----             ------- -------- ------------

Junk E-mail Rule True    0        13780734484288634882

[PS] C:\WINDOWS\system32>Get-InboxRule -Mailbox "mailbox@domein.nl" -Identity "13780734484288634882" -IncludeHidden | Remove-InboxRule -Confirm:$false

[PS] C:\WINDOWS\system32>Get-InboxRule -Mailbox mailbox@domein.nl -IncludeHidden

[PS] C:\WINDOWS\system32>


EmoticonEmoticon