Gummybears! Gummy gummybears! Gummy, gummy, gummybears!

 

Waar komen die gare snoepjes vandaan? Ze zijn best okay, maar nader onderzoek doet vermoeden dat het een hele cultus is. Haribo, de bekende snoepzakken fabrikant, producteert ze o.a. Ik ga nu even niet in op alle andere produchten, ik focus zoveel mogelijk op de gummyberen.

 

Hans Riegel werd in 1893 geboren in Friesdorf bij Bonn, wordt opgeleid tot banketbakker daarna partner in het bedrijf Heinen & Riegel. Op 13 december 1920 richt hij HaRiBo (HAns RIegel BOnn) op en start zijn snoepproductie in een kleine keuken met niets meer dan een zak suiker, een marmeren plaat, een kruk, een fornuis, een koperen pot en een deegroller. Zijn vrouw Gertrud wordt in 1921 de eerste werknemer van het nieuwe bedrijf.

In 1922 komt hij met het dansende beer snoepje, een fruitgummybeer die later bekend zou worden als de legendarische Haribo Goudbeer. Hij was groter dan de huidige Goudbeeren, maar ook slanker. Twee dansende beren kostten slechts één Pfennig in Duitsland, dat momenteel in de greep is van inflatie.

 
De tweede hoeksteen in het succesverhaal van Haribo: dropproducten. Dropstaafjes met Haribo-letters, later de wereldberoemde drop jojo's of "Rotella" zoals Haribo ze noemt vandaag. De machine om ze te maken wordt ontwikkeld door de familie zelf.
 

In 1933 is het bedrijf uitgegroeid tot een bedrijf met 400 werknemers. Met een nieuw hoofdgebouw komt een nieuwe simpele reclameslogan: ‘Haribo macht Kinder froh und erwachsen ebenso’. In het Nederlands "Haribo maakt kinderen blij, ouders horen ook daarbij" een germanisme. In het engels "Kids and grown-ups love it so, the happy world of Haribo".

Haribo overleefd de oorlog, Hans' kinderen nemen de zaak over en bouwen het uit, met 1000 medewerkers in 1950. Hans overlijd in 1952. In 1960 komen dan de bekende 'goudberen', later bekend als gummyberen , op de markt. In 1967 erkent het Duitse octrooibureau de goudberen officieel als geregistreerd handelsmerk. Het wordt een cultproduct. Ze zijn gewoon meer dan goudberen, het zijn gummyberen.

 

In de jaren erna groeit Haribo door en begint concurrenten over te nemen: Maoam in de jaren 80. De naam van het product is een uitvinding, en de afkorting van "Mundet allen ohne Ausnahme" (Ze smaken goed voor iedereen, zonder uitzondering, in het Duits). In de jaren 90 neemt Haribo het Belgische snoepbedrijf Dulcia over, dat Dulcia marshmallowproducten als Soft-Kiss, Cocoballs en Rombiss produceert. De huidige naam is HARIBO Chamallows in de supermarkt.

In 2007 bestaan de gummyberen inmiddels 85 jaar. Na de redesigns en kleurveranderingen komt er nu een 6e kleur en smaak bij; groen met appelsmaak.

In 2020 bestaat het bedrijf 100 jaar! Haribo produceert inmiddels op 16 locaties, in 10 landen en heeft meer dan 7.000 mensen in dienst. In 2018 komt de nieuwste locatie in Grafschaft, in Rijnland-Palts. Het 27 hectare grote terrein, dat het jaar daarop werd verworven, biedt de ideale transportverbindingen en ruimte voor een groot logistiek centrum, een van de meest geavanceerde productielijnen op drie niveaus en een modern administratiegebouw. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Breaking: Tailwind Traders acquiers Northwind!

The signal came from inside the house

My definition of plagiarism