Dune II The Building of a Legacy
Dune II: The Building of a Dynasty was de eerste échte "real-time strategy game" ontwikkeld door WestWood studios in 1992, nu onderdeel van EA. Voor MS-DOS dus. Tot dan was het principe; turn based. Dus je moest machteloos toezien hoe de tegenstander je versloeg, tot het jouw beurt was. Nu kon je voor het eerst aktie ondernemen, zonder op je beurt te hoeven wachten. Dit is later gepopulariseerd met Command&Conquer.
Het spel is gebaseerd op de boeken van Frank Herbert's "Dune". Het II is omdat er een eerdere adventure game was. Je hoeft noch het eerste spel, noch die boeken gelezen te hebben om de basis principes te snappen; 3 adelijke families te weten "The noble Arteides, the insidious Ordos, and the evil Harkonnen." (Only one House will prevail!) willen de zandplaneet "Dune" beheren voor de keizer, vanwege het "Spice" dat daar gevonden wordt, wat wordt gebruikt om ruimtereizen tussen planeten van het rijk mogelijk te maken.
De families bevechten elkaar, ondertussen lastig gevallen door enorme zandwormen en inheemse bewoners. De speler begint elk 'level' met een kleine basis, bouwt een Spijs raffinaderij en gaat het "Spijs" oogsten. Daarna breid je de basis uit met fabrieken voor wapentuig, barakken en verdedigingssystemen. Elk level brengt meer en zwaarder wapentuig, totdat je het tegen de keizer zelf opneemt om heerschapij over Dune.
Ik heb dit uren, zo niet weken, maanden gespeeld. Alle 3 de partijen. Ik kreeg het op floppy, meen 4 stuks. Piraterij via sneaker net. Mijn Tulip 286 trok het net, met extra ingebouwde SoundBlaster geluidskaart met AdLib emulatie. Opstarten met Himem.sys geladen. Zodat een whopping 1024kb geheugen gebruikt kon worden.
De gameplay was relatief bewerkelijk: mannetje voor mannetje, wagen voor wagen moest naar een doel worden gestuurd met de muis. Maar wat was het verslavend, want je had controle over alles.
Met digitale samples "Movin' out" als je soldaatjes op pad stuurde. "Affermative" als je een wagen op verkenning stuurde. En dan de muziek. Midi muziek. Dit is al die uren via mijn oren in mijn hersens getattoeerd.
Omdat er geen internet was leerde ik pas later wie het had gemaakt, en heb nog contact gezocht met de componist Frank Klepacki. Het spel is op veel verschillende systemen uitgebracht, maar nergens klinkt het zo als thuis, uit de zelfbouw speaker van een vriend van mij. Toen is het niet gelukt, maar gelukkig is daar het internet; de AdLib versie is overal te vinden.
Mijn favoriet is denk "Faithful Warriors". Of nee, toch "Desert of Doom" euhm nee "Adrenaline Rush" euhm ze zijn allemaal zo goed.
Reacties
Een reactie posten